Učenike treba naučiti da prepoznaju oblike vršnjačkog nasilja, kako da reaguju i da se zaštite

Osnovna škola treba da bude bezbedno okruženje za svu decu. Nažalost, neretko smo, kroz naslove u medijima, svedočili o slučajevima nasilja među decom uzrasta srednje škole, ali ono što izaziva sveopštu zabrinutost jeste i pojava slučajeva nasilja i među učenicima osnovne škole.
Kako bi školu učinili bezbednijim mestom za svu decu, ali i učenike naučili kako da prepoznaju oblike vršnjačkog nasilja i kako da postupe ukoliko su žrtva nasilja, u školama funkcionišu timovi za zaštitu učenika od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja.
S obzirom na to da zastupamo ideju da na probleme ne treba žmuriti, već se sa njima suočavati – a evidentno je da je nasilničko ponašanje prisutno od najranijeg uzrasta, smatramo da je edukacija dece na temu vršnjačkog nasilja jedan od ključnih koraka u njegovom sprečavanju.
Ovog puta zamolili smo članove tima za zaštitu Osnovne škole „Jovan Jovanović Zmaj“ da nas upoznaju sa zadacima tima, te nas, između ostalog, upute u proceduru prijave nasilja.
Kako su nam za početak objasnili, Tim za zaštitu učenika od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja čini direktor škole, pomoćnici direktora, stručni saradnici i predstavnici Nastavničkog veća.
U ovom sastavu, oni imaju nekoliko zadataka, a izdvojili su sledeće:
–Planiranje i sprovođenje preventivnih i interventnih aktivnosti tokom cele školske godine. Svakako jedna od najvažnijih aktivnosti jeste reagovanje na svaki oblik nasilja, kao i sprovođenje vaspitno disciplinskih mera.

foto: pexels.com
Pored toga, ovaj tim zadužen je i za planiranje preventivnih i edukativnih aktivnosti koje su namenjene učenicima, a u vezi su sa njihovim poljem delovanja.
–U našoj školi se veoma često sprovode radionice, predavanja, kao i vršnjačka edukacija koje su u vezi sa navedenim temama. Osim ovih tema, u školi se posebna pažnja posvećuje i temama kao što su tolerancija, asertivna komunikacija, promovisanje saradnje i empatije. Trudimo se da kroz ovakvu vrstu radionica promovišemo nenasilje.
U slučajevima kada u školi ipak dođe do nekog vida nasilja među učenicima, Tim za zaštitu je taj koji će reagovati. Kako su nam ovom prilikom objasnili, tada se preduzimaju mere predviđene Pravilnikom o protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje.

foto: pexels.com
Tim za zaštitu od nasilja ima još jedan važan zadatak, a to je pružanje podrške učenicima koji su bili žrtva vršnjačkog nasilja, a sa druge strane i pružanje stručne pomoći onim učenicima koji su nasilje počinili
–U skladu sa planom mera podrške radi se sa učenicima koji trpe nasilje, a planom pojačanog vaspitnog rada za učenike koji vrše nasilje.
Projekat “Digitalna psihoterapija” sufinansiran je iz budžeta Ministarstva za kulturu i informisanje. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove sufinansijera.